HOMEJapanese Culture (日本の文化) > 『絵でみる日本の人々の生活』(E de miru Nippon no hitobito no seikatsu)
 
Japanese Pictures of Japanese Life
HASEGAWA'S CREPE-PAPER BOOK


 
 
 
 
English ed. 1895 (Meiji 28)Catalogue No. 62
 
 
 
 
English 2nd ed. 1903 (Meiji 36)Catalogue No. 63

   資料ID:517860(書誌詳細画面へ接続)

『絵でみる日本の人々の生活』
E de miru Nippon no hitobito no seikatsu
著者:長谷川武次郎(Author : Takejiro Hasegawa)
絵師:不明(Illustrator : anonymous)

 
■ 解説
 本書は絵を中心にして日本人の生活を紹介したものである。異文化
を知ろうとした欧米人を大いに満足させたであろう各種の絵は、画風などから新井芳宗<よしむね>と思われるが、この初版本には絵師についての記載はない。
  本書には八つの場面が絵に描かれ、短い英文と目次によって何の
場面であるかが補足されている。それらは、僧侶、移動手段として駕籠<かご>・人力車、田植えの情景、傘職人、料理屋、「一日の仕事の後に」と題された按摩<あんま>を受ける様子、花売りの老人である。作業中の傘が風に飛ばされているのを見て叫ぶ傘職人の絵には、「雨は防げど風には耐えぬ」という言葉が添えられるなど、滑稽味にも溢れている。なお、本書の表紙は絵師がこの傘職人の絵を描く場面という凝った
趣向の絵となっている。
  また、写真下の絵は明治36年に刊行された増補2版で、新井芳宗
<あらいよしむね>によって刷り場(印刷所)で職人達がちりめん本を作っている場面が描かれている。この版は内容も初版と大きく異るが、同じ構想の同書名本が存在していたことがわかる。
 
 
Explanation
 The book portrays life in Japan mainly through the medium of pictures. Illustrations of this type undoubtedly did much to satisfy Western curiosity about Oriental culture, and the style suggests that they were produced by Yoshimune Arai, but the illustrator is not credited. This indicates that other books with the same concept and title were in circulation at the time.
  There are depictions of eight "scenes," each of which is explained by a short English text as well as identified in the table of contents. The scenes are entitled "Buddhist Priest," "Kago and Jinrikisha" (portraying the palanquin and ricksha as representative of ancient modes of transportation), "Rice Planting," "Umbrella-maker," "In a Restaurant," "After a Day's Work" (showing a worker receiving a massage), and "Flower-seller" (a picture of an old peddler).
  The book is also brimming with humor. In the picture of the umbrella-maker, for example, the craftsman lets out a cry of dismay when umbrellas in hand are blown away by the wind. The picture is captioned "rain-proof, but not wind-proof." On the cover is a well-conceived illustration of an illustrator sketching the picture of the umbrella-maker for the book.
  The picture below is the second edition of the book published in 1903 (Meiji 36). The illustration by Yoshimune Arai shows the pressmen making Crepe-paper books in "suriba" (i. e., printing shop). This edition has largely different content from the first edition. This indicates that the other book with the same concept and title was in circulation at the time.