ページの先頭です。ページの本文へメインメニューへサイト内検索へ

教員紹介 ※教員名をクリックすると研究者総覧ページ(専任教員のみ)の内容が確認できます。

氏名 エリック・ハーキンソン
専門分野 学習デザインとテクノロジー (Learning Design and Technology)
・学習デザイン (Design of Learning)
・ゲームを用いた学習 (Game Based Learning)
・イーラーニング (E-learning)
・ブレンド型学習 (Blended Learning)
・テクノロジー援用学習 (Technology Assisted Learning)

ニューメディア (New Media)
・インターネット技術 (Internet Technologies)
・メディア創作 (Media Creation)
・メディア分析 (Media Analysis)
・コミュニケーションメディア (Communication Media)

電子化観光事業 (eTourism)
・インターネット市場調査 (Internet Marketing)
・ネットでの口コミ (eWOM)
・仮想観光 (Virtual Tourism)
・観光へのゲーム利用 (Games in Tourism)
・モバイル端末を利用したガイド (Mobile Assisted Guidance)

ゼミ紹介

科目群

キャリア・スタディ科目群

科目名

情報・メディア研究ゼミⅠ・Ⅱ

ゼミの運営方針、テーマ

The internet and mobile technologies are changing the way we communicate.
インターネットとモバイル技術は私たちのコミュニケーションの方法を変化させています。

These changes can be seen as good and bad for society as a whole.
これらの変化は全体として社会にとって良いことにも悪いことにも見えます。

The topics explored in this class revolve around the use of technology and new media in communication.
このクラスで扱うトピックは、コミュニケーションにおける技術と新しいメディアを中心として展開します。

Students will conduct inquiries into how using technology influences how we communicate, learn, and think about one another and about society as a whole.
受講生はテクノロジーを用いることが、私たちのコミュニケーション、学習、そしてお互や社会全体について考える方法にどのように影響を与えるのかについて問います。

3rd year students will explore aspects of new media and its use and design a research question around it.
3年次生はニューメディアとその利用の様々な面について考え、それに関するリサーチクエスチョン(研究のための問い)を立てます。

4th year students will investigate a research question in new media communication or create a project to address social issues using technology.
4年次生はニューメディアでのコミュニケーションについてのリサーチクエスチョンを調査し、テクノロジーを用いて社会問題を解決するためのプロジェクトを行います。

We will follow an interative process of design, test, improve, and repeat. The process will be documented and analyzed by self and peers as well as the instructor.
受講生は設計、実験、改良のインタラクティブな過程を踏み、それを繰り返します。こういった過程は指導教官だけでなく、本人やクラスメートによって記録され、また分析されます。

授業のすすめ方

3年次春学期

In the first semester, students will learn about the basics of project management. The essential skills of team building, team work, facilitating meetings, minute taking, project planning, and leadership will be discussed. During this first phase, students will hear short presentations from projects completed in previous years. Students will create a mini-project plan and idea and make a short project pitch to the class. Everyone will vote on one or two projects and form groups and spend several weeks refining that plan and beginning preparations to execute that plan.

3年次秋学期

Students will spend much of the first half of this term working on group projects. This could be in the form collecting information by survey or research. While projects progress, students will make weekly progress reports and submit meeting minutes. The latter half of the semester will be put into the creation of project deliverables, which could take the form of a website, portfolio, report, presentation, or any combination thereof.

4年次春学期

During this semester students will present project outcomes and participate in discussions with 3rd year students about how they progressed and the challenges they faced.
Students looking to write a graduation thesis will begin gathering sources and literature around a chosen topic of interest. During this phase an introduction to APA formatting, Google Scholar, CiNii, and other basic academic research methods will be given. There may be an option with permission from the instructor to iterate the project and expand upon it and lead a group of 3rd year students and expand the project further.

4年次秋学期

Students writing a thesis will be taking their sources and forming a literature review and writing a personal vision and report on how these sources are connected and what trends are present. First drafts of the thesis are to be complete 5 weeks prior to the end of the class. Students should be prepared to re-write their reports 3 to 5 times.

その他

・Students who take this class should have high confidence in using computers and technology.
・Students who have an interest in using technology to solve problems should take this course.
・Students should have a strong will to create new things using technology like video and web content.

卒業論文・卒業研究で使用する言語

外国語のみ(英語)

ゼミの開講形態 <合同ゼミ:3・4年次生が一緒にゼミの授業を履修/分割ゼミ:年次別にゼミを履修>

合同ゼミ

前のページに戻る

Page top