GTゼミ活動紹介
2023/03/22 08:10:00 「第9回NPO法人観光力推進ネットワーク・関西学生連絡協議会学生研究発表会」に参加して
GTゼミ活動紹介
原ゼミ
皆さんこんにちは!!国際貢献学部グローバル観光学科3年次生の三木翼です。私たち原先生ゼミ3年次生は、2月13日(月)に開催された「第9回NPO法人観光力推進ネットワーク・関西学生連絡協議会学生研究発表会」に参加しました。ここでは、ゼミで1年間研究した内容を発表させて頂きました。
今回原先生ゼミからは、サステナブルチームとコンテンツチームの2つに分かれて発表を行いました。サステナブルチームは、「パプテ」というチーム名で、四条河原町のサステナブルに特化したホテルである「Good Nature Hotel」様の課題を踏まえ、より良いホテルにするための改善案の提案を行いました。特に、若年層と外国人観光客向けにサステナブルな宿を発信するにはどうすれば良いかということを考え、アンケート調査やヒアリング調査に加え、ホームページとSNSの開設を行いました。コンテンツチームは、「Entrange(アングルナージュ)」というチーム名で、修学旅行先で学びのきっかけを作り、得た学びを自身の今後に活かしてもらうための「探究型修学旅行」を中高生に向けて発信することを目指しました。特に今年度は、京都の嵯峨・嵐山エリアにおける事前学習コンテンツの充実を目指し、ホームページ・動画の作成、Instagram(リール)での情報提供を通して、嵯峨嵐山の魅力を女子学生ならではの視点で発信しました。
今回の学生研究発表会は、阪南大学様のあべのハルカスキャンパスで、3年ぶりに対面で行われました。他大学を含め、全6大学14チームが出場し、京都外国語大学からは3チームが出場しました。他大学の素晴らしい発表を聞き、私たちも緊張の中、発表を行いました。最後に賞の発表がありましたが、チームパプテは「学生連絡協議会賞」を、チームEngrenage(アングルナージュ)は「審査員特別賞」を頂くことができました。
私たちがこの1年間研究してきたことをこのような形で評価していただき、とても嬉しいです。目標としていた最終発表は終わりましたが、これからも両チームとも、SNSやホームページでの発信を続けていきます。ぜひ、私たちのインスタグラムのフォローもお願いします!!
サステナブルチームInstagram @papute___
コンテンツチーム Instagram @egn._.stu
Hello everyone! My name is Tsubasa Miki, and I am a third-year student in the Department of Global Tourism. As members of Prof. Hara's seminar group, we participated in the 9th NPO Tourism Power Promotion Network/Kansai Student Liaison Council Student Research Presentation held on Monday, February 13th, 2023. Here, the students presented research that they have been working on for the past year.
This time, we split into two teams: the Sustainability Team and the Content Team.
The Sustainability team, named Papute, proposed improvements for the Good Nature Hotel, a hotel in downtown Kyoto that focuses on sustainability. In particular, the team considered how best to communicate the sustainable elements to the younger generation as well as foreign tourists. In addition to surveys and interviews, this team launched a website and also communicated their ideas across social media accounts.
Under the name Engrenage, the content team aimed to communicate to junior and senior high school students about inquiry-based school trips, specifically about providing opportunities to learn during these excursions and to apply what they learn to their own lives going forwards. This year, we aimed to enhance prior learning for students planning to visit the Saga/Arashiyama area of Kyoto, through the creation of a website and videos, and the provision of information via Instagram (reels). The focus was on Saga/Arashiyama from the perspective of female students.
This year, our presentation was held at Hannan University's Abeno Harukas Campus, the first face-to-face meeting of this kind in three years. Including other universities, a total of 14 teams from 6 universities participated, with 3 teams from Kyoto University of Foreign Studies. After listening to the excellent presentations by the other universities, we were nervous as we gave our presentations. At the end of the competition, the awards were announced, and Team Papute received the Student Liaison Council Award and Team Engrenage received the Judges' Special Award.
We are very happy that our research over the past year has been recognized in this way. Both teams will continue to disseminate their work on social networking sites and websites. And by all means, follow us on Instagram!
Sustainability Team Instagram @papute___
Content Team Instagram @egn._.stu
今回原先生ゼミからは、サステナブルチームとコンテンツチームの2つに分かれて発表を行いました。サステナブルチームは、「パプテ」というチーム名で、四条河原町のサステナブルに特化したホテルである「Good Nature Hotel」様の課題を踏まえ、より良いホテルにするための改善案の提案を行いました。特に、若年層と外国人観光客向けにサステナブルな宿を発信するにはどうすれば良いかということを考え、アンケート調査やヒアリング調査に加え、ホームページとSNSの開設を行いました。コンテンツチームは、「Entrange(アングルナージュ)」というチーム名で、修学旅行先で学びのきっかけを作り、得た学びを自身の今後に活かしてもらうための「探究型修学旅行」を中高生に向けて発信することを目指しました。特に今年度は、京都の嵯峨・嵐山エリアにおける事前学習コンテンツの充実を目指し、ホームページ・動画の作成、Instagram(リール)での情報提供を通して、嵯峨嵐山の魅力を女子学生ならではの視点で発信しました。
今回の学生研究発表会は、阪南大学様のあべのハルカスキャンパスで、3年ぶりに対面で行われました。他大学を含め、全6大学14チームが出場し、京都外国語大学からは3チームが出場しました。他大学の素晴らしい発表を聞き、私たちも緊張の中、発表を行いました。最後に賞の発表がありましたが、チームパプテは「学生連絡協議会賞」を、チームEngrenage(アングルナージュ)は「審査員特別賞」を頂くことができました。
私たちがこの1年間研究してきたことをこのような形で評価していただき、とても嬉しいです。目標としていた最終発表は終わりましたが、これからも両チームとも、SNSやホームページでの発信を続けていきます。ぜひ、私たちのインスタグラムのフォローもお願いします!!
サステナブルチームInstagram @papute___
コンテンツチーム Instagram @egn._.stu
Hello everyone! My name is Tsubasa Miki, and I am a third-year student in the Department of Global Tourism. As members of Prof. Hara's seminar group, we participated in the 9th NPO Tourism Power Promotion Network/Kansai Student Liaison Council Student Research Presentation held on Monday, February 13th, 2023. Here, the students presented research that they have been working on for the past year.
This time, we split into two teams: the Sustainability Team and the Content Team.
The Sustainability team, named Papute, proposed improvements for the Good Nature Hotel, a hotel in downtown Kyoto that focuses on sustainability. In particular, the team considered how best to communicate the sustainable elements to the younger generation as well as foreign tourists. In addition to surveys and interviews, this team launched a website and also communicated their ideas across social media accounts.
Under the name Engrenage, the content team aimed to communicate to junior and senior high school students about inquiry-based school trips, specifically about providing opportunities to learn during these excursions and to apply what they learn to their own lives going forwards. This year, we aimed to enhance prior learning for students planning to visit the Saga/Arashiyama area of Kyoto, through the creation of a website and videos, and the provision of information via Instagram (reels). The focus was on Saga/Arashiyama from the perspective of female students.
This year, our presentation was held at Hannan University's Abeno Harukas Campus, the first face-to-face meeting of this kind in three years. Including other universities, a total of 14 teams from 6 universities participated, with 3 teams from Kyoto University of Foreign Studies. After listening to the excellent presentations by the other universities, we were nervous as we gave our presentations. At the end of the competition, the awards were announced, and Team Papute received the Student Liaison Council Award and Team Engrenage received the Judges' Special Award.
We are very happy that our research over the past year has been recognized in this way. Both teams will continue to disseminate their work on social networking sites and websites. And by all means, follow us on Instagram!
Sustainability Team Instagram @papute___
Content Team Instagram @egn._.stu
2023/01/27 19:40:00 【村山先生ゼミ】京都駅周辺でのフィールドワーク
GTゼミ活動紹介
広報隊江良
皆さんこんにちは!村山先生ゼミ、3年次生クラスです。秋学期が終了し、少し長い春休みがやってきますね!私は京都の梅の花の季節が大好きなので、2月から3月にかけて、たくさんの梅の花スポットを巡りたいと思っています♪
さて、今回は秋学期のゼミの最終回に実施した、京都駅周辺でのフィールドワークについてお伝えします。「京都」をキーワードに研究を行う私たちのゼミでは、日々「『京都らしさ』って何?」という疑問が話題にあがります。そこで、京都への「入り口」であり「出口」でもある京都駅周辺でのフィールドワークを計画し、土産物売り場や京都タワーへ行って「京都らしさ」を探してきました。
まず初めに、京都タワーへ向かいました。旅行や帰省の際に京都駅へ立ち寄ると、必ずと言って良いほど、タワーの写真を撮っている人を見かけますよね。皆さんの中にも、写真をSNSに投稿した経験のある人がいるのではないでしょうか?ゼミ生のほとんどが、京都タワーに初めてのぼるということで、展望室へ行くエレベーターに乗り込む前からワクワクしていました。展望室からは京都市を一望でき、西の方角を向くと京都外国語大学も見つけることができました。山に街が囲まれていること、ビルが密集する街の中にも寺社仏閣の姿が見えることなど、普段は意識していないような京都の特徴に改めて気が付くことができました。また、居住地と文化財が共存している街の風景をよく見ていると、時を忘れるような少し不思議な感覚になり、タワーにのぼってみなくてはわからなかった経験ができました。
次に、京都駅の土産物売り場へ行きました。私たちが訪れた土産物売り場では、入り口付近や中心のコーナーには「緑色」の箱や包装が並んでいました。そう、「抹茶」です。抹茶そのものではなく、抹茶風味のスイーツが多くある印象でした。また、包装や土産物自体が金箔でデコレーションされているものも多くあり、「抹茶」「金色」は「京都らしさ」を追究するうえで大切な要素なのではないかと感じました。皆さんは「京土産」と言われて何を想像しますか?きっとそれが、自分の思う、そして求めている「京都らしさ」に繋がっているのではないでしょうか。
今回のフィールドワークでは「『京都らしさ』って何?」の答えは出ていません。今後も、様々な場所へ出向いて調査をしたり、個人の研究を進めたりする中で考えていきたい課題として、ゼミ生全員で向き合っていこうと思います!
撮影協力:京都タワー https://www.kyoto-tower.jp/
Fieldwork around Kyoto Station
Hello everyone! This is Dr. Murayama's seminar, 3rd year class. The fall semester has come to an end, and the spring break is upon us! I'm particularly looking forward to the plum blossom season in Kyoto and hope to visit many of the plum blossom spots throughout February and March.
Now, I would like to share with you the fieldwork we conducted in the Kyoto Station area during the last seminar of the fall semester. Our seminar focuses on research with "Kyoto" as the keyword, and we often ask ourselves the question, "What is the essence of Kyoto, or to put it another way what makes something Kyoto-esque? With that in mind, we planned fieldwork around Kyoto Station, which serves as both the entrance and exit to Kyoto, visiting souvenir shops and Kyoto Tower in search of this Kyoto-esque essence.
First, we headed to Kyoto Tower. Whenever you visit Kyoto Station, you're sure to see people taking pictures of the tower. Many of you may have even posted your own pictures on social media. Most of the seminar students were excited to go up Kyoto Tower for the first time. From the observation deck, we had a panoramic view of Kyoto City and were even able to spot the Kyoto University of Foreign Studies when we turned to the west. I was reminded of the unique characteristics of Kyoto, such as the city being surrounded by mountains and the presence of temples and shrines amidst densely built-up areas. Additionally, observing the coexistence of residential areas and cultural assets gave me a sense of history, an experience that I couldn't have had without climbing the tower.
Next, we visited a souvenir shop inside Kyoto Station. In the shop we went to, we noticed that there were many boxes and packages of matcha sweets, decorated with gold leaf. This led me to conclude that matcha and gold are important elements in that make something Kyoto-esque. When you think of Kyoto souvenirs, what comes to mind? I'm sure it is connected to this idea of Kyoto-esque that we are searching for.
This fieldwork did not provide a clear definition of “Kyoto-esque” but it did serve as a starting point for further exploration and consideration of the issue as we continue to conduct surveys and advance our individual research.
Photo courtesy of: Kyoto Tower (https://www.kyoto-tower.jp/)
さて、今回は秋学期のゼミの最終回に実施した、京都駅周辺でのフィールドワークについてお伝えします。「京都」をキーワードに研究を行う私たちのゼミでは、日々「『京都らしさ』って何?」という疑問が話題にあがります。そこで、京都への「入り口」であり「出口」でもある京都駅周辺でのフィールドワークを計画し、土産物売り場や京都タワーへ行って「京都らしさ」を探してきました。
まず初めに、京都タワーへ向かいました。旅行や帰省の際に京都駅へ立ち寄ると、必ずと言って良いほど、タワーの写真を撮っている人を見かけますよね。皆さんの中にも、写真をSNSに投稿した経験のある人がいるのではないでしょうか?ゼミ生のほとんどが、京都タワーに初めてのぼるということで、展望室へ行くエレベーターに乗り込む前からワクワクしていました。展望室からは京都市を一望でき、西の方角を向くと京都外国語大学も見つけることができました。山に街が囲まれていること、ビルが密集する街の中にも寺社仏閣の姿が見えることなど、普段は意識していないような京都の特徴に改めて気が付くことができました。また、居住地と文化財が共存している街の風景をよく見ていると、時を忘れるような少し不思議な感覚になり、タワーにのぼってみなくてはわからなかった経験ができました。
次に、京都駅の土産物売り場へ行きました。私たちが訪れた土産物売り場では、入り口付近や中心のコーナーには「緑色」の箱や包装が並んでいました。そう、「抹茶」です。抹茶そのものではなく、抹茶風味のスイーツが多くある印象でした。また、包装や土産物自体が金箔でデコレーションされているものも多くあり、「抹茶」「金色」は「京都らしさ」を追究するうえで大切な要素なのではないかと感じました。皆さんは「京土産」と言われて何を想像しますか?きっとそれが、自分の思う、そして求めている「京都らしさ」に繋がっているのではないでしょうか。
今回のフィールドワークでは「『京都らしさ』って何?」の答えは出ていません。今後も、様々な場所へ出向いて調査をしたり、個人の研究を進めたりする中で考えていきたい課題として、ゼミ生全員で向き合っていこうと思います!
撮影協力:京都タワー https://www.kyoto-tower.jp/
Fieldwork around Kyoto Station
Hello everyone! This is Dr. Murayama's seminar, 3rd year class. The fall semester has come to an end, and the spring break is upon us! I'm particularly looking forward to the plum blossom season in Kyoto and hope to visit many of the plum blossom spots throughout February and March.
Now, I would like to share with you the fieldwork we conducted in the Kyoto Station area during the last seminar of the fall semester. Our seminar focuses on research with "Kyoto" as the keyword, and we often ask ourselves the question, "What is the essence of Kyoto, or to put it another way what makes something Kyoto-esque? With that in mind, we planned fieldwork around Kyoto Station, which serves as both the entrance and exit to Kyoto, visiting souvenir shops and Kyoto Tower in search of this Kyoto-esque essence.
First, we headed to Kyoto Tower. Whenever you visit Kyoto Station, you're sure to see people taking pictures of the tower. Many of you may have even posted your own pictures on social media. Most of the seminar students were excited to go up Kyoto Tower for the first time. From the observation deck, we had a panoramic view of Kyoto City and were even able to spot the Kyoto University of Foreign Studies when we turned to the west. I was reminded of the unique characteristics of Kyoto, such as the city being surrounded by mountains and the presence of temples and shrines amidst densely built-up areas. Additionally, observing the coexistence of residential areas and cultural assets gave me a sense of history, an experience that I couldn't have had without climbing the tower.
Next, we visited a souvenir shop inside Kyoto Station. In the shop we went to, we noticed that there were many boxes and packages of matcha sweets, decorated with gold leaf. This led me to conclude that matcha and gold are important elements in that make something Kyoto-esque. When you think of Kyoto souvenirs, what comes to mind? I'm sure it is connected to this idea of Kyoto-esque that we are searching for.
This fieldwork did not provide a clear definition of “Kyoto-esque” but it did serve as a starting point for further exploration and consideration of the issue as we continue to conduct surveys and advance our individual research.
Photo courtesy of: Kyoto Tower (https://www.kyoto-tower.jp/)
-
京都の街を上から観察 Observing Kyoto from above
-
京都外国語大学も発見!Kyoto University of Foreign Studies spotted!
-
たわわちゃんとの記念撮影 Commemorative photo with Takawa-chan
2022/12/29 23:10:00 原先生ゼミ3年次生の活動報告
GTゼミ活動紹介
原ゼミ
皆さんこんにちは!今回は原一樹先生のゼミの3年次生の活動をご紹介したいと思います!
私たち3年次生原先生ゼミは、2月の他大学と合同でのゼミ研究発表会に向けて、サステナブルチームと、コンテンツチームの2つのチームに分かれてそれぞれ活動しています。人数は8人と少ないですが、毎回楽しく和気藹々と全員で協力して活動をしています。
コンテンツチームは、修学旅行で京都を訪れる中高生に向けた、修学旅行の事前学修を行うための動画やサイトの作成を最終目標として、京都の嵐山・嵯峨野エリアを拠点に調査と動画撮影、そして動画作成を行っています。
サステナブルチームは、サステナブルな取組みを進められている京都河原町にあるGood Nature Hotel様へ、更なる改善の提案の作成と、若者にむけて「サステナブルな旅行」についての情報をInstagramで発信する活動を主に行っています。
サステナブルチームInstagram
@papute___
コンテンツチーム Instagram
@egn._.stu
よろしければフォローをお願いします。
また、チームに分かれた活動以外にも、春学期はビジネスとコンテンツそれぞれのテーマに沿った文献講読、秋学期は国連世界観光機関(UNWTO)のコロナ後の観光についての文献講読を行い、自分の読んだ箇所の内容を他のゼミメンバーにプレゼンしました。また、1ケ月に一冊本を読み、レポートの作成も行いました。私自身1ケ月に一冊の読書レポートは、最初は少し大変でしたが、今では読書をすることが自然と習慣になり、本を読むスピードも上がったと感じています。
8人という少人数のゼミなので、最初は少しぎこちないこともありましたが、今ではゼミメンバー全員の仲も深まり、チーム関係なく、お互いにアイデアを出し合い、協力しあいながら活動ができています!2月の他大学と合同でのゼミ研究発表会に向けて詰めていきながら、両チームともInstagramやホームページの更新も行っていきますので、お時間のある際によろしければ見ていただけると嬉しいです。
Hello everyone! Here I would like to introduce the activities of third-year students in Prof. Kazuki Hara's seminar.
As third-year students of Prof. Hara's seminar, we are divided into two teams, the Sustainability Team and the Content Team, to prepare for a seminar research presentation that we will undertake with other universities in February. Although there are only eight of us in the team, we work together happily and harmoniously.
The Content Team is based in the Arashiyama and Sagano areas of Kyoto, conducting research and shooting videos, with the ultimate goal of creating online content for junior and senior high school students due to visit Kyoto on an excursion, so that they can learn about the city prior to the excursion.
The Sustainability Team is mainly working with the Good Nature Hotel located on Kawaramachi in downtown Kyoto, which has been promoting sustainable activities, to create proposals for further improvements and to disseminate information regarding sustainable travel to young people via Instagram.
Sustainability Team Instagram
@papute___
Content Team Instagram
@egn._.stu
Please follow our Instagram accounts!!
In addition to team-based activities, in the spring semester, students read literature on the topics of business and content. In the fall semester, we did a literature review on post-pandemic tourism from the United Nations World Tourism Organization (UNWTO) and presented the contents of our research to our fellow seminar members.
I also now read a book a month and write a report on it. At first it was a little difficult for me to read a book and put together a report every month, but now I feel that reading has become a natural habit and my reading speed has greatly improved.
Since it is a small seminar with only eight members, things were a little awkward at first, but now all the members are getting to know each other better, and regardless of the team, we can now share ideas and cooperate with each other!
As we work towards preparing for the joint seminar research presentation with other universities in February, both teams will be updating their Instagram and websites, so we would be happy if you could take a look when you have a moment.
Thank you for reading our blog entry.
私たち3年次生原先生ゼミは、2月の他大学と合同でのゼミ研究発表会に向けて、サステナブルチームと、コンテンツチームの2つのチームに分かれてそれぞれ活動しています。人数は8人と少ないですが、毎回楽しく和気藹々と全員で協力して活動をしています。
コンテンツチームは、修学旅行で京都を訪れる中高生に向けた、修学旅行の事前学修を行うための動画やサイトの作成を最終目標として、京都の嵐山・嵯峨野エリアを拠点に調査と動画撮影、そして動画作成を行っています。
サステナブルチームは、サステナブルな取組みを進められている京都河原町にあるGood Nature Hotel様へ、更なる改善の提案の作成と、若者にむけて「サステナブルな旅行」についての情報をInstagramで発信する活動を主に行っています。
サステナブルチームInstagram
@papute___
コンテンツチーム Instagram
@egn._.stu
よろしければフォローをお願いします。
また、チームに分かれた活動以外にも、春学期はビジネスとコンテンツそれぞれのテーマに沿った文献講読、秋学期は国連世界観光機関(UNWTO)のコロナ後の観光についての文献講読を行い、自分の読んだ箇所の内容を他のゼミメンバーにプレゼンしました。また、1ケ月に一冊本を読み、レポートの作成も行いました。私自身1ケ月に一冊の読書レポートは、最初は少し大変でしたが、今では読書をすることが自然と習慣になり、本を読むスピードも上がったと感じています。
8人という少人数のゼミなので、最初は少しぎこちないこともありましたが、今ではゼミメンバー全員の仲も深まり、チーム関係なく、お互いにアイデアを出し合い、協力しあいながら活動ができています!2月の他大学と合同でのゼミ研究発表会に向けて詰めていきながら、両チームともInstagramやホームページの更新も行っていきますので、お時間のある際によろしければ見ていただけると嬉しいです。
Hello everyone! Here I would like to introduce the activities of third-year students in Prof. Kazuki Hara's seminar.
As third-year students of Prof. Hara's seminar, we are divided into two teams, the Sustainability Team and the Content Team, to prepare for a seminar research presentation that we will undertake with other universities in February. Although there are only eight of us in the team, we work together happily and harmoniously.
The Content Team is based in the Arashiyama and Sagano areas of Kyoto, conducting research and shooting videos, with the ultimate goal of creating online content for junior and senior high school students due to visit Kyoto on an excursion, so that they can learn about the city prior to the excursion.
The Sustainability Team is mainly working with the Good Nature Hotel located on Kawaramachi in downtown Kyoto, which has been promoting sustainable activities, to create proposals for further improvements and to disseminate information regarding sustainable travel to young people via Instagram.
Sustainability Team Instagram
@papute___
Content Team Instagram
@egn._.stu
Please follow our Instagram accounts!!
In addition to team-based activities, in the spring semester, students read literature on the topics of business and content. In the fall semester, we did a literature review on post-pandemic tourism from the United Nations World Tourism Organization (UNWTO) and presented the contents of our research to our fellow seminar members.
I also now read a book a month and write a report on it. At first it was a little difficult for me to read a book and put together a report every month, but now I feel that reading has become a natural habit and my reading speed has greatly improved.
Since it is a small seminar with only eight members, things were a little awkward at first, but now all the members are getting to know each other better, and regardless of the team, we can now share ideas and cooperate with each other!
As we work towards preparing for the joint seminar research presentation with other universities in February, both teams will be updating their Instagram and websites, so we would be happy if you could take a look when you have a moment.
Thank you for reading our blog entry.
-
嵐山・嵯峨での活動 Activities in Saga, Arashiyama
-
サステナブルチームの発表の様子 Presentation by the Sustainability Team
-
楽しく研究を進めるゼミメンバー Seminar members engaged in research
2022/11/29 02:20:00 GTゼミ紹介 Part. 5
GTゼミ活動紹介
廣岡ゼミ、野﨑ゼミ
こんにちは!グローバル観光学科ゼミ紹介も第五弾へ突入です!今回は、廣岡先生、野崎先生のゼミを紹介します。学生は旅行業、観光産業、また様々な社会課題などに関してビジネスの視点をもって向き合っています。チームでのプロジェクトやグループワークを通して、自分自身で課題を発見したり円滑なコミュニケーションの方法を身につけたりするなど、将来社会に出て必要となる力を実践的に学ぶことができるのはこの2つのゼミの魅力のひとつです。ぜひご覧下さい!
Hello! WThis is the fifth post of our introduction to the seminars of the Department of Global Tourism! This time, we would like to introduce Prof. Hirooka and Prof. Nozaki's seminars. The students are tackling with various issues related to the travel and tourism industry from a business point of view. One of the attractive points of these two seminars is that students can learn practical skills that they will need in the future in society, such as discovering issues on their own and learning how to communicate smoothly through team projects and group work. Please take a look!
【廣岡ゼミ】
廣岡ゼミです。私たちは留学生含め13名で活動しています。私たちは、廣岡裕一先生のご指導のもと、旅行業をテーマとして活動しています。春学期では、旅行ビジネスの本を通して旅行業の理解を深め、旅行業の実態個人発表を行いました。また、ゲストの方をお招きし、観光業に関する以外のお話も聞かせていただきました。廣岡ゼミを通して様々な企業の方々と交流させていただきました。秋学期からは旅行プランコンテストに向け、旅行プランを各グループに分かれて行なっています。また、関空旅博に加わる他、来年には、視察旅行、韓国調査旅行、報告等を行っていく予定です。廣岡ゼミでは、将来において、業界人として社会に貢献できる人材の構成を目指しています。
This is the Hirooka Seminar. We are 13 members including international students. We are working on the theme of travel business under the guidance of Prof. Yuichi Hirooka. In the spring semester, we deepened our understanding of the travel industry through a book on the travel business and gave a personal presentation on the reality of the travel industry. We also invited guests to share stories other than those related to the tourism industry. Through the Hirooka Seminar, we were able to interact with people from various companies. In the fall semester, each group is working on their own travel plans in preparation for the travel plan contest. In addition to participating in the Kanku Tabihaku (Kansai Airport Travel Showcase), we are planning to make an inspection trip, a research trip to Korea, and a report next year. The Hirooka Seminar aims to create human resources who can contribute to society as industry professionals in the future.
【野崎ゼミ】
こんにちは、野﨑ゼミです!私たちは、経営戦略や事業立案、観光産業を含めたサービスイノベーションを専門とされている野崎俊一教授のご指導の下、様々な企業の経営戦略やビジネス用語の詳細を学んでいます。それに加えて、野﨑ゼミでは、ゼミ生がいくつかのグループに分かれて自主的に様々な活動を行っています。私たちの代では、Meriという海洋アクセサリーブランドや大丸京都店と合同で活動を行うグループ、滋賀のカフェや観光地の情報を発信するグループがあります。全て自分たちでアイデアを考え、運営方法や企画を決めていくので、他のゼミでは体験できない本格的なビジネスを始めることが出来ます。その他にも、実際に企業に訪問して現地の声を聞くことも出来ます。私たちは、東京のHITACHIや大阪のコクヨに訪問させていただきました。大企業のお話を聞くことが出来る機会はなかなかないので、とても貴重な経験になります。野﨑ゼミでは、自主的に行動することや、積極的な発言が求められます。その為、ゼミ生同士でのコミュニケーション、野﨑先生とのコミュニケーションが自然と増えるのでいい雰囲気で毎回ゼミに臨むことが出来ます。
Hello, this is the Nozaki Seminar! Under the guidance of Professor Shunichi Nozaki, who specializes in management strategy, business planning, and service innovation including the tourism industry, we are learning the details of management strategies and business terms of various companies. In addition to this, the Nozaki seminar has several groups of seminar students who are engaged in various activities on their own initiative. In our generation, there is a group that conducts joint activities with a marine accessory brand called Meri and the Daimaru Kyoto store, and another group that disseminates information on cafes and tourist attractions in Shiga. We come up with all of our own ideas and decide how to operate and plan, so we are able to start full-fledged businesses that we cannot experience in other seminars. In addition, we can actually visit companies and listen to what they have to say on the ground. We visited HITACHI in Tokyo and Kokuyo in Osaka. It is a rare opportunity to hear the stories of large companies, so it is a very valuable experience. In the Nozaki Seminar, students are expected to act independently and speak up. Therefore, communication among seminar students and with Prof. Nozaki naturally increases, so we can attend every seminar in a good atmosphere.
Hello! WThis is the fifth post of our introduction to the seminars of the Department of Global Tourism! This time, we would like to introduce Prof. Hirooka and Prof. Nozaki's seminars. The students are tackling with various issues related to the travel and tourism industry from a business point of view. One of the attractive points of these two seminars is that students can learn practical skills that they will need in the future in society, such as discovering issues on their own and learning how to communicate smoothly through team projects and group work. Please take a look!
【廣岡ゼミ】
廣岡ゼミです。私たちは留学生含め13名で活動しています。私たちは、廣岡裕一先生のご指導のもと、旅行業をテーマとして活動しています。春学期では、旅行ビジネスの本を通して旅行業の理解を深め、旅行業の実態個人発表を行いました。また、ゲストの方をお招きし、観光業に関する以外のお話も聞かせていただきました。廣岡ゼミを通して様々な企業の方々と交流させていただきました。秋学期からは旅行プランコンテストに向け、旅行プランを各グループに分かれて行なっています。また、関空旅博に加わる他、来年には、視察旅行、韓国調査旅行、報告等を行っていく予定です。廣岡ゼミでは、将来において、業界人として社会に貢献できる人材の構成を目指しています。
This is the Hirooka Seminar. We are 13 members including international students. We are working on the theme of travel business under the guidance of Prof. Yuichi Hirooka. In the spring semester, we deepened our understanding of the travel industry through a book on the travel business and gave a personal presentation on the reality of the travel industry. We also invited guests to share stories other than those related to the tourism industry. Through the Hirooka Seminar, we were able to interact with people from various companies. In the fall semester, each group is working on their own travel plans in preparation for the travel plan contest. In addition to participating in the Kanku Tabihaku (Kansai Airport Travel Showcase), we are planning to make an inspection trip, a research trip to Korea, and a report next year. The Hirooka Seminar aims to create human resources who can contribute to society as industry professionals in the future.
【野崎ゼミ】
こんにちは、野﨑ゼミです!私たちは、経営戦略や事業立案、観光産業を含めたサービスイノベーションを専門とされている野崎俊一教授のご指導の下、様々な企業の経営戦略やビジネス用語の詳細を学んでいます。それに加えて、野﨑ゼミでは、ゼミ生がいくつかのグループに分かれて自主的に様々な活動を行っています。私たちの代では、Meriという海洋アクセサリーブランドや大丸京都店と合同で活動を行うグループ、滋賀のカフェや観光地の情報を発信するグループがあります。全て自分たちでアイデアを考え、運営方法や企画を決めていくので、他のゼミでは体験できない本格的なビジネスを始めることが出来ます。その他にも、実際に企業に訪問して現地の声を聞くことも出来ます。私たちは、東京のHITACHIや大阪のコクヨに訪問させていただきました。大企業のお話を聞くことが出来る機会はなかなかないので、とても貴重な経験になります。野﨑ゼミでは、自主的に行動することや、積極的な発言が求められます。その為、ゼミ生同士でのコミュニケーション、野﨑先生とのコミュニケーションが自然と増えるのでいい雰囲気で毎回ゼミに臨むことが出来ます。
Hello, this is the Nozaki Seminar! Under the guidance of Professor Shunichi Nozaki, who specializes in management strategy, business planning, and service innovation including the tourism industry, we are learning the details of management strategies and business terms of various companies. In addition to this, the Nozaki seminar has several groups of seminar students who are engaged in various activities on their own initiative. In our generation, there is a group that conducts joint activities with a marine accessory brand called Meri and the Daimaru Kyoto store, and another group that disseminates information on cafes and tourist attractions in Shiga. We come up with all of our own ideas and decide how to operate and plan, so we are able to start full-fledged businesses that we cannot experience in other seminars. In addition, we can actually visit companies and listen to what they have to say on the ground. We visited HITACHI in Tokyo and Kokuyo in Osaka. It is a rare opportunity to hear the stories of large companies, so it is a very valuable experience. In the Nozaki Seminar, students are expected to act independently and speak up. Therefore, communication among seminar students and with Prof. Nozaki naturally increases, so we can attend every seminar in a good atmosphere.
-
廣岡ゼミ3年次生メンバー
-
東京エクスカーションでの様子
2022/11/29 02:00:00 GTゼミ紹介 Part. 4
GTゼミ活動紹介
増田ゼミ、李ゼミ
こんにちは!グローバル観光学科ゼミ紹介も、残すところあと2回になりました。第四弾となる今回は、増田先生、李先生のゼミについて紹介します。今年度から京都外国語大学に着任された増田先生と李先生のゼミでは、現在の3年次生が第1期ゼミ生として活動しており、データの収集や分析、そしてその幅広い活用に焦点を当てつつ各々が研究に励んでいます。これまで学び身につけてきたことに新たな学術分野や専門知識が加わることで、学生たちの可能性が大きく広がっていく、そんな2つのゼミの様子をぜひ覗いてみて下さい!
We have only two more posts left in our series on the seminars of the Department of Global Tourism. In this fourth post, we introduce the seminars of Prof. Masuda and Prof. Lee. The current third-year students are the first students in the seminars of Prof. Masuda and Prof. Lee, who joined Kyoto University of Foreign Studies this year, and are working hard on their own research, focusing on data collection, analysis, and its utilization. Please take a look at their seminar activities where students are expanding their possibilities by adding new academic fields and expertise.
【増田ゼミ】
増田ゼミでは、観光経営に関するアンケート調査の手法や分析方法について学んでいます。春学期は、インフルエンサー・マーケティング、ソーシャルメディア・マーケティング、テイスティング・マーケティング、ホテルにおけるAI・ロボット活用に関する調査提案を行いました。ソーシャルメディア・マーケティングをテーマにしているチームでは、コロナ禍での観光客減少とSNS利用者の増加に着目し、特に10から20代に人気であるインスタグラムに焦点を当て、観光とインスタグラムの関係性をアンケート調査することで、よりよい集客方法の提案による観光活性化を目的としています。テイスティング・マーケティングをテーマにしているチームでは、特に若い世代で減少傾向にある「日本酒」の消費量を増加させるために、テイスティング体験による購買意欲調査を行い、日本酒市場においてどのようなマーケティングが効果的なのか(特に20~30代に着目)を調査しています。
In the Masuda Seminar, students learn about survey methods and analysis methods related to tourism management. In the spring semester, the students proposed surveys on influencer marketing, social media marketing, tasting marketing, and the use of AI and robots in hotels. The team focusing on social media marketing focused on the decrease in tourists and increase in SNS users in the Corona Disaster, especially focusing on Instagram, which is popular among 10 to 20-somethings, and conducted a survey on the relationship between tourism and Instagram with the aim of proposing better ways to attract customers and revitalize tourism. The objective is to revitalize tourism by proposing better ways to attract visitors. The team focusing on tasting marketing is investigating what kind of marketing is effective in the sake market (with a particular focus on people in their 20s and 30s) by conducting a survey on willingness to purchase sake through tasting experiences in order to increase the consumption of sake, which is on the decline, especially among the younger generation. We are also investigating what kind of marketing is effective in the sake market (with a particular focus on the 20-30 year olds).
【李ゼミ】
こんにちは、李ゼミです。このゼミでは、週1回、グループ形式で「報告会」を行います。ゼミ生は、「文化の共創」と「持続可能性」の観点から観光ビジネスの発展を考え、自ら調査テーマと調査方法を設定し、独自に文献調査やフィールドワーク、データ分析などを行います。自分の興味や強みに合わせてテーマや調査方法を設定することで、主体性を十分に発揮できるとともに、さまざまな視点や考え方を取り入れることができます。そして、毎週開催される報告会で、進捗状況を報告し、グループメンバーで議論します。毎週行われる進捗報告は、各自がやったことや考えたことに対して、振り返りとまとめる機会となっています。同時に、報告会では、一方的な報告ではなく、グループメンバー間の意見交換を重視します。一方では、この報告会は、調査テーマや方法の異なる学生たちにとって、話題共有を通じて相互理解を深める場となっています。さらに、視野を広げ、観光に対する理解を深め、観光ビジネスに対する思考を促す機会を提供します。以上のように、このゼミの「報告会」は、進捗報告と話題共有の場である同時に、「問題発見」と「自立思考」を促すプラットフォームでもあります。
Hello, this is the Lee Seminar. In this seminar, we have a "debriefing session" once a week in a group format. The seminar students consider the development of tourism business from the perspective of "co-creation of culture" and "sustainability," set their own research themes and methods, and conduct their own literature research, fieldwork, and data analysis. By setting themes and research methods that match their own interests and strengths, students are able to fully exercise their independence and incorporate a variety of perspectives and ideas. Progress is then reported and discussed by group members at weekly debriefing sessions. The weekly progress reports provide an opportunity to reflect on and summarize what each person has done and thought about. At the same time, the debriefing session emphasizes the exchange of opinions among group members, rather than one-way reporting. On the one hand, the debriefing provides an opportunity for students with different research themes and methods to deepen mutual understanding through topic sharing. Furthermore, it provides an opportunity to broaden their perspectives, deepen their understanding of tourism, and stimulate their thinking about the tourism business.
As described above, the "debriefing" of this seminar is not only a place for progress reports and topic sharing, but also a platform for "problem finding" and "independent thinking.
We have only two more posts left in our series on the seminars of the Department of Global Tourism. In this fourth post, we introduce the seminars of Prof. Masuda and Prof. Lee. The current third-year students are the first students in the seminars of Prof. Masuda and Prof. Lee, who joined Kyoto University of Foreign Studies this year, and are working hard on their own research, focusing on data collection, analysis, and its utilization. Please take a look at their seminar activities where students are expanding their possibilities by adding new academic fields and expertise.
【増田ゼミ】
増田ゼミでは、観光経営に関するアンケート調査の手法や分析方法について学んでいます。春学期は、インフルエンサー・マーケティング、ソーシャルメディア・マーケティング、テイスティング・マーケティング、ホテルにおけるAI・ロボット活用に関する調査提案を行いました。ソーシャルメディア・マーケティングをテーマにしているチームでは、コロナ禍での観光客減少とSNS利用者の増加に着目し、特に10から20代に人気であるインスタグラムに焦点を当て、観光とインスタグラムの関係性をアンケート調査することで、よりよい集客方法の提案による観光活性化を目的としています。テイスティング・マーケティングをテーマにしているチームでは、特に若い世代で減少傾向にある「日本酒」の消費量を増加させるために、テイスティング体験による購買意欲調査を行い、日本酒市場においてどのようなマーケティングが効果的なのか(特に20~30代に着目)を調査しています。
In the Masuda Seminar, students learn about survey methods and analysis methods related to tourism management. In the spring semester, the students proposed surveys on influencer marketing, social media marketing, tasting marketing, and the use of AI and robots in hotels. The team focusing on social media marketing focused on the decrease in tourists and increase in SNS users in the Corona Disaster, especially focusing on Instagram, which is popular among 10 to 20-somethings, and conducted a survey on the relationship between tourism and Instagram with the aim of proposing better ways to attract customers and revitalize tourism. The objective is to revitalize tourism by proposing better ways to attract visitors. The team focusing on tasting marketing is investigating what kind of marketing is effective in the sake market (with a particular focus on people in their 20s and 30s) by conducting a survey on willingness to purchase sake through tasting experiences in order to increase the consumption of sake, which is on the decline, especially among the younger generation. We are also investigating what kind of marketing is effective in the sake market (with a particular focus on the 20-30 year olds).
【李ゼミ】
こんにちは、李ゼミです。このゼミでは、週1回、グループ形式で「報告会」を行います。ゼミ生は、「文化の共創」と「持続可能性」の観点から観光ビジネスの発展を考え、自ら調査テーマと調査方法を設定し、独自に文献調査やフィールドワーク、データ分析などを行います。自分の興味や強みに合わせてテーマや調査方法を設定することで、主体性を十分に発揮できるとともに、さまざまな視点や考え方を取り入れることができます。そして、毎週開催される報告会で、進捗状況を報告し、グループメンバーで議論します。毎週行われる進捗報告は、各自がやったことや考えたことに対して、振り返りとまとめる機会となっています。同時に、報告会では、一方的な報告ではなく、グループメンバー間の意見交換を重視します。一方では、この報告会は、調査テーマや方法の異なる学生たちにとって、話題共有を通じて相互理解を深める場となっています。さらに、視野を広げ、観光に対する理解を深め、観光ビジネスに対する思考を促す機会を提供します。以上のように、このゼミの「報告会」は、進捗報告と話題共有の場である同時に、「問題発見」と「自立思考」を促すプラットフォームでもあります。
Hello, this is the Lee Seminar. In this seminar, we have a "debriefing session" once a week in a group format. The seminar students consider the development of tourism business from the perspective of "co-creation of culture" and "sustainability," set their own research themes and methods, and conduct their own literature research, fieldwork, and data analysis. By setting themes and research methods that match their own interests and strengths, students are able to fully exercise their independence and incorporate a variety of perspectives and ideas. Progress is then reported and discussed by group members at weekly debriefing sessions. The weekly progress reports provide an opportunity to reflect on and summarize what each person has done and thought about. At the same time, the debriefing session emphasizes the exchange of opinions among group members, rather than one-way reporting. On the one hand, the debriefing provides an opportunity for students with different research themes and methods to deepen mutual understanding through topic sharing. Furthermore, it provides an opportunity to broaden their perspectives, deepen their understanding of tourism, and stimulate their thinking about the tourism business.
As described above, the "debriefing" of this seminar is not only a place for progress reports and topic sharing, but also a platform for "problem finding" and "independent thinking.
-
増田ゼミの観光客データ分析演習の風景
-
グループワークでのディスカッション風景